Sunteți inculpat într-un dosar de urmărire penală?
La data de 5 mai 2025, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a pronunțat Decizia nr. 143/2025, o hotărâre cu caracter obligatoriu pentru toate instanțele naționale. Această decizie are implicații majore pentru funcționarii publici și instituțiile în care aceștia își desfășoară activitatea, stabilind limite clare în ceea ce privește egalizarea salariilor pe baza principiului nediscriminării.
Decizia a fost pronunțată ca urmare a admiterii sesizării formulate de Tribunalul Botoșani – Secția de contencios administrativ și fiscal, în dosarul nr. 2052/40/2022. Scopul acestei sesizări a fost de a asigura interpretarea unitară a unor dispoziții legale privind salarizarea funcționarilor publici, în contextul numeroaselor litigii pe această temă aflate pe rolul instanțelor din România.
Prin această decizie, ÎCCJ stabilește în mod clar că egalizarea salariilor la nivelul maxim aflat în plată pentru funcțiile similare NU poate include sumele corespunzătoare „suplimentului postului” și „suplimentului corespunzător treptei de salarizare”. Aceste suplimente sunt reglementate specific de art. 31 alin. (1) lit. c) și d) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.
Concret, funcționarii publici nu pot solicita includerea acestor suplimente în salariul de bază doar invocând principiul egalității sau al nediscriminării. Această limitare se aplică în special în cazurile când aceste drepturi au fost acordate altor funcționari prin acte administrative individuale sau prin hotărâri judecătorești care vizau situații particulare.
Decizia ÎCCJ va influența direct numeroasele procese aflate pe rolul instanțelor, în care funcționarii publici solicită egalizarea veniturilor salariale cu alți colegi care beneficiază de suplimente. Instanțele vor trebui să respingă cererile care vizează includerea suplimentelor de post și de treaptă în procesul de egalizare salarială.
Instituțiile publice vor putea invoca această decizie pentru a respinge cererile administrative privind egalizarea salariilor care includ și suplimentele respective. Departamentele de resurse umane din sectorul public vor trebui să ajusteze practicile de salarizare pentru a se conforma acestei interpretări obligatorii.
Decizia face referire specifică la art. 31 alin. (1) lit. c) și d) din Legea nr. 188/1999, care reglementează „suplimentul postului” și „suplimentul corespunzător treptei de salarizare” ca elemente distincte ale sistemului de salarizare a funcționarilor publici.
Decizia trebuie interpretată și în contextul mai larg al Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, care stabilește principiile generale ale sistemului de salarizare în sectorul bugetar.
Prin caracterul său obligatoriu, Decizia nr. 143/2025 va contribui la uniformizarea practicii judiciare și administrative în materia salarizării funcționarilor publici, eliminând interpretările divergente care au generat numeroase litigii în ultimii ani.
Decizia subliniază că principiul egalității în materie salarială nu poate fi interpretat extensiv pentru a include automat toate elementele salariale, în special când acestea au fost acordate prin decizii individuale. Aceasta oferă o mai mare predictibilitate în gestionarea bugetelor instituțiilor publice și contribuie la stabilitatea sistemului de salarizare din sectorul public.
Această analiză a Deciziei nr. 143/2025 a Înaltei Curți de Casație și Justiție are rol informativ și nu constituie consultanță juridică. Pentru aplicarea practică a acestei decizii în situații specifice, vă recomandăm consultarea unui specialist în dreptul muncii sau în contencios administrativ.
© Avocat Teodora Croitoru